Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem
Działania

PRZEJDŹMY DO RZECZY: „Rozbieramy PRL”

Co łączy archiwalia, modę PRL i rewolucję seksualną? W nowym cyklu „Przejdźmy do rzeczy" Muzeum Emigracji odkrywa swoją kolekcję, zapraszając do rozmowy na temat sztuki, designu czy społeczeństwa. Pierwsze spotkanie pn. „Rozbieramy PRL" poprowadzi dziennikarka i blogerka zainteresowana modą, Anna Bojarowicz a przyczynkiem do dyskusji będzie slajd z elegancką choć niestety nieznaną pasażerką m/s Batorego. Prezentacja odbędzie się 24 marca o 18.00 w sali multimedialnej Muzeum Emigracji.

Muzeum Emigracji w Gdyni od 2012 roku zgromadziło już ponad 10 000 obiektów. Najciekawsze zbiory z kolekcji zostały niedawno udostępnione w portalu zbiory.muzeumemigracji.pl. Część oryginalnych obiektów jest prezentowana na wystawach, jednak w cyklu „Przejdźmy do rzeczy" Muzeum oferuje coś więcej.

Osią każdego spotkania jest jeden obiekt z kolekcji, którego nie można zobaczyć ani na ekspozycji stałej ani czasowej. Premierowe spotkanie pn. „Rozbieramy PRL" poświęcone będzie archiwalnemu slajdowi, na którym widzimy pasażerkę rejsu m/s Batory. Jej wyszukany strój będzie punktem wyjścia do szerszych rozważań na temat mody w PRL. Autorem fotografii jest Edmund Pepliński, którego zdjęcie robotników niosących na drzwiach Janka Wiśniewskiego, stało się jednym z fotograficznych ikon Grudnia '70.

W myśl hasła „Rozbieramy PRL" moda tego okresu zostanie rozebrana na czynniki pierwsze. Krótkie żakiety, golfy, duże okulary przeciwsłoneczne – jaką kryją w sobie historię? Jakie miały znaczenie dla stylu ubioru lat 60.? Nie zabraknie opowieści o Beatlesach, rewolucji seksualnej, stroju bikini i subkulturze hippisowskiej. Będzie kilka słów o modzie jako zjawisku socjologicznym i elemencie komunikacji. Dowiemy się także, że najłatwiej zidentyfikować „obcego" poprzez wygląd i jakie znaczenie polityczne miało to w czasach PRL-u.

Tym samym okaże się, że z pozoru zupełnie apolityczna fotografia w dorobku Edmunda Peplińskiego może być doskonale umieszczona w społeczno-politycznym kontekście może być doskonałym świadectwem swoich czasów.

PRZEJDŹMY DO RZECZY to comiesięczny cykl spotkań w Muzeum Emigracji, podczas którego będą prezentowane wybrane przedmioty z muzealnej kolekcji, która liczy ponad 10 000 obiektów. Za każdym razem będzie to jeden eksponat, którego na co dzień nie znajdziemy na wystawie stałej.

Jego historię umieszczoną, w szerszym kontekście zjawisk kulturowych, takich jak design, moda, sztuka czy muzyka opowiadać będą znawcy danej dziedziny. Na wszystkie spotkania wstęp wolny.

Anna Bojarowicz, rocznik 1987, urodzona w Gdańsku. Z wykształcenia ekonomistka/marketingowiec i magister sztuki. Z zawodu dziennikarka i blogerka. Z pasji fotograf i podróżnik. Uczestniczka wielu projektów artystycznych oraz charytatywnych. Jest autorką tekstów na Trójmiasto.pl. i Thisblogisreserved.pl. Od kilku lat obserwuje i relacjonuje świat mody. Odwiedza europejskie Fashion Weeki, szuka powiązań mody ze sztuką i kulturą. Interesuje ją wszystko, co niekonwencjonalnie piękne. Na co dzień dużo mówi. Serce zostawiła w Portugalii.

Edmund Pepliński, fotograf urodzony w 1921 roku w Sierakowicach, zmarły w 1988 roku w Gdyni. Jest autorem słynnego zdjęcia, które stało się jedną z ikon grudnia '70. Fotografia przedstawia pochód robotników niosących na drzwiach ciało robotnika Zbyszka Godlewskiego, który w historii zapisał się jako Janek Wiśniewski. Zdjęcie wykonano z ukrycia, w „czarny czwartek" 17 grudnia 1970 roku, z okna mieszkania autora przy ulicy Świętojańskiej 66 w Gdyni. Edmund Pepliński przez wiele lat prowadził zakład Foto Kamera przy Długim Targu w Gdańsku, gdzie w czasie stanu wojennego swoją skrzynkę kontaktową mieli trójmiejscy opozycjoniści. Diapozytyw przedstawiający pasażerkę rejsu MS Batory przekazał Muzeum Emigracji syn autora Lech Pepliński, który tak jak ojciec jest fotografem. Więcej informacji.

Wydarzenie na Facebooku

Mapa strony

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem