Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem
Działania

Wojenna tułaczka Stefana Norblina przez Daleki Wschód

Od kariery popularnego portrecisty warszawskiej bohemy lat 30. XX wieku, przez zlecenia od hinduskich maharadżów po wymarzone Stany Zjednoczone, które przyniosły zawodowe i życiowe rozczarowanie. O Stefanie Norblinie, „artyście trzech kontynentów", opowie Agnieszka Kasprzak-Miler (UW), która w 2012 roku odnalazła miejsce pochówku artysty i sprowadziła jego prochy do Polski. Trzeci wykład z cyklu „Za granicą sztuki" o polskich artystach-emigrantach odbędzie się w czwartek, 10 grudnia o godz. 17.30 w sali kinowej Muzeum Emigracji. Wykład będzie tłumaczony na Polski Język Migowy. Wstęp wolny.

Stefan Norblin (1892-1952) urodził się w rodzinie warszawskich przemysłowców, ukończył Akademię Ekonomiczno-Handlową w Antwerpii i podjął pracę w koncernie papierniczym. Jego pasją była jednak sztuka. Zaczął od rysowania karykatur i portretów, co zaowocowało pierwszą wystawą w amsterdamskiej galerii. Zwiedził następnie Paryż i Londyn, gdzie tworzył ilustracje pod pseudonimem „hrabia von Luxemburg". W 1920 r. podczas wojny polsko-rosyjskiej Norblin zaciągnął się do armii. Jako tłumacz (znał biegle kilka języków) uczestniczył w konferencji pokojowej w Rydze. Po powrocie do Polski aktywnie uczestniczył w życiu intelektualnej i artystycznej elity warszawskiej. Jego pierwszą żoną była aktorka Maria Modzelewska. W 1933 r. poślubił Lenę Żelichowską, tancerkę Teatru Narodowego oraz popularną aktorkę filmową, z którą spędził resztę życia. Wrzesień 1939 r. przerwał passę artystycznych sukcesów Norblina – zdecydował się wyruszyć wraz z żoną przez Daleki Wschód (Turcję, Irak i Indie) do Stanów Zjednoczonych. W 1946 r. osiedlił się z rodziną pod San Francisco, gdzie stał się po prostu jednym z wielu imigrantów i nikomu nieznanych artystów. Postępująca depresja spowodowana tą sytuacją przyczyniła się do samobójczej śmierci artysty, którego do lat 90. XX w. postrzeganego jedynie poprzez pryzmat przedwojennych dokonań i realizacji.

Podczas wykładu w Muzeum Emigracji, zostanie zaprezentowany przede wszystkim mało znany, azjatycki etap twórczości Stefana Norblina. W latach 90. XX wieku niespodziewanie wypłynęły na światło dzienne fakty, zmieniające dotychczasową wiedzę o jego życiu i twórczości. Wzięły one swój początek od pytania, jakie zadał polskim dyplomatom angielski dziennikarz Peter Mc Manus, zafascynowany urodą ogromnych murali z podpisem „S.NORBLIN", znajdujących się we wnętrzach pałacu w Jodhpur (Indie). Zainteresowanie dziennikarza, przygotowującego artykuł o jubileuszu pałacu, w którym ściany zdobione są wielkoformatowymi muralami, niespodziewanie otworzyło nowy rozdział w biografii artysty. Jego życie i twórczość - szeroko komentowane w latach 30. ubiegłego stulecia - były niemal zupełnie pomijane w krytyce powojennej. W wielu opracowaniach i studiach poświęconych polskiej sztuce współczesnej badania i informacje na temat spuścizny, jaką zostawił Stefan Norblin, ograniczane były z powodu cenzury i izolacji kulturalnej. Nie bez znaczenia były rozbieżne i nieścisłe informacje o jego losach po wrześniu 1939 r. Niemałą rolę w kwestii pomijania sylwetki artysty w powojennych opracowaniach odegrały jego przedwojenne kontakty towarzyskie, a w szczególności ranga portretowanych przez niego osób. Brak dostępu do miejsc związanych z jego twórczością (prywatne, niedostępne szerszemu gronu rezydencje, należące do indyjskich maharadżów i ich rodzin) i materiałów archiwalnych, które dopiero w nowych realiach politycznych lat 90. ubiegłego stulecia miały szanse ujrzeć światło dzienne. Aktualny stan badań, jego rezultaty i wysnute na tej podstawie spostrzeżenia – będą tematem wykładu, którego autorka poprowadzi słuchaczy przez pałacowe wnętrza indyjskich rezydencji, które w latach 40. XX w. ozdobione zostały obrazami i meblami autorstwa Stefana Norblina – artysty na nowo odkrywanego.

Agnieszka Kasprzak-Miler - historyk sztuki, badaczka i autorka publikacji z zakresu złotnictwa i jubilerstwa unikatowego. Od kilku lat podejmująca badania nad sztuką polską okresu dwudziestolecia międzywojennego. Od lat wielbicielka twórczości Stefana Norblina, którego indyjskie realizacje oglądane w 2010 roku zaowocowały pogłębionymi badaniami i publikacjami. W 2012 roku, podczas kwerendy archiwalnej zbiorów Polish Art and Culture Fundation (San Francisco), która posiadała w swych zbiorach prace artysty, natrafiła na nieznane nikomu miejsce jego pochówku. Dzięki pomocy Konsulatu Polskiego w Los Angeles oraz Prezes Fundacji, a nad to posiadając zgodę i pełnomocnictwo syna Andrew Norblina - doprowadziła do sprowadzenia prochów Stefana Norblina oraz jego żony Leny Żelichowskiej do Polski, gdzie spoczęły w grobowcu rodzinnym na warszawskich Starych Powązkach. Posiada doświadczenie zawodowe w zakresie prac i badań konserwatorskich, które jako pracownik Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków, od ponad 12 lat prowadzi na terenie Warszawy. Obecnie doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego.

10.12.2015, czwartek | godz. 17.30 | sala kinowa MEG, ul. Polska 1 | wstęp wolny | tłumaczenie na Polski Język Migowy


Kolejne wykłady z cyklu „Za granicą sztuki":

21.01.2016 | Teresa Żarnowerówna | Ewa Gorządek (CSW Zamek Ujazdowski)

11.02.2016 | Themersonowie | prof. Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański)

10.03.2016 | Jerzy Sołtan | prof. Jacek Dominiczak (ASP Gdańsk)

14.04.2016 | Igor Mitoraj | dr Magdalena Howorus-Czajka (Uniwersytet Gdański)

09.06.2016 | Karol Broniatowski | dr Dorota Grubba-Thiede (ASP Gdańsk)

Mapa strony

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem