Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem
Działania

Zofia Nalepińska-Bojczuk | wykład z cyklu ZA GRANICĄ SZTUKI

Urodziła się w Łodzi, ukończyła szkołę malarską w Petersburgu, studiowała w Paryżu, wykładała w Instytucie Sztuki w Kijowie. O Zofii Nalepińskiej-Bojczuk, malarce, autorce drzeworytów i ilustracji książkowych, która na Ukrainie padła ofiarą czystek stalinowskich, opowie prof. Agnieszka Korniejenko. Wykład odbędzie się w czwartek, 12 listopada o godz. 17.30 w sali kinowej Muzeum Emigracji w Gdyni. Spotkanie będzie tłumaczone na Polski Język Migowy. Wstęp wolny.

Artyści-emigranci: uciekinierzy, wygnańcy, dobrowolni rezydenci, obywatele świata… Zapraszamy na drugi wykład trzeciej już edycji cyklu ZA GRANICĄ SZTUKI o artystach, w których życie i twórczość wpisana była emigracja. Gościem spotkania 12 listopada o godz. 17.30 będzie prof. Agnieszka Korniejenko (UJ, PWSW), autorka rozprawy „Rozstrzelane odrodzenie", którego częścią stała się bohaterka wykładu - Zofia Nalepińska-Bojczuk. Wykład skupi się na dwóch okresach w życiu artystki: paryskim oraz kijowskim.

Zofia Nalepińska-Bojczuk (1884-1937) - malarka. Uczyła się w Sankt-Petersburgu u impresjonisty Jana Ciąglińskiego, potem w Monachium i Paryżu, gdzie trafiła do nowo otwartej Académie Ranson, do Paula Serusiera (1908-1909). Tam, w wynajętych pokojach przy Campagne Premiere 9, zaczęła się przyjaźń trzech Zofii: Nalepińskiej, Baudouin de Courtenay i Segno. Wtedy też weszła w skład pracowni neobizantynizmu prowadzonej przez Mychajłę Bojczuka, jej przyszłego męża. Wystawiała na Salonie Niezależnych wraz z innymi bojczukistami. Po przyjeździe wraz z mężem do Kijowa wykładała w połowie lat 20. XX wieku w Instytucie Sztuki w Kijowie, gdzie prowadziła pracownię drzeworytu. Paradoksalnie podzieliła los „rozstrzelanego odrodzenia" - artystów, którzy zostali ofiarami stalinowskich czystek. Prócz malarstwa (obrazy „Fabzajec'" (1925), „Meni trynadcjatyj mynało…". „Molot'ba", „Na wakacjach" (1926), „Pered nastupom biłych", „Hołodni dity" (1927), „Pacyfikacija Zachidnoji Ukrainy" (1930), „Robitfakiwky" (1931), „Wykonalyplan" (1932)), tworzyła ilustracje książkowe i drzeworyty.

Dr hab., prof. PWSW Agnieszka Korniejenko – w 1996 r. obroniła na Uniwersytecie Jagiellońskim pracę doktorską pn. Modernizm ukraiński pierwszej połowy XX wieku. Próba periodyzacji procesu historycznoliterackiego. W 2011 roku obroniła pracę habilitacyjną na podstawie rozprawy Rozstrzelane odrodzenie. Pracuje w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej UJ oraz Instytucie Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Jest autorką licznych artykułów i recenzji z zakresu literaturoznawstwa porównawczego, procesów w kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku, teorii tłumaczenia oraz teorii literatury. Obok działalności naukowej związanej z komparatystyką literacką i ukrainoznawstwem, specjalizuje się w analityce politycznej oraz z zakresu zmian systemowych w gospodarce i stereotypów narodowościowych – publikowała na łamach tygodnika „Wprost", „Europy. Tygodnika idei", „Pulsie Biznesu", kijowskich czasopism „Krytyka" oraz „Dzerkało tyżnia".

Cykl wykładów ZA GRANICĄ SZTUKI (29 X 2015 – 9 VI 2016)

Po sukcesie dwóch pierwszych odsłon cyklu spotkań z polskimi artystami-emigrantami, którzy swoje artystyczne działania realizowali żyjąc i tworząc poza Polską, zapraszamy na trzecią edycję wykładów „Za granicą sztuki".

Wśród prezentowanych artystów XX i XXI wieku znajdują się rzeźbiarze, malarze, ilustratorzy, autorzy scenografii, projektów architektonicznych, a nawet twórcy awangardowych filmów. To zarówno postaci znane i cenione, jak artystyczny duet – Stefan i Franciszka Themersonowie czy rozpoznawalny na całym świecie rzeźbiarz Igor Mitoraj oraz te bardziej enigmatyczne, jak kontrowersyjny rzeźbiarz Stanisław Szukalski, którego eklektyczny styl do dziś sprawia trudności interpretacyjne.

Każdy wykład to okazja do poznania wyjątkowego artysty, jego warsztatu, biografii i odmiennych poglądów na sztukę, które w każdym przypadku przekroczyły granice Polski. Od Stanisława Szukalskiego postulującego odcięcie sztuki od zgubnych wpływów Zachodu po twórczość zaangażowanej politycznie, lewicującej Teresy Żarnowerówny. Koleje twórczości i losów niezwykłych artystów-emigrantów przedstawiają co miesiąc wybitni znawcy z kilku polskich ośrodków akademickich, między innymi z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego czy Uniwersytetu Warszawskiego.

Autorem programu i koncepcji merytorycznej cyklu jest dr Hubert Bilewicz, historyk sztuki, nauczyciel akademicki (Uniwersytet Gdański), edukator.

Wykłady są tłumaczone na Polski Język Migowy.

Kolejne spotkania:

10.12.2015 | Stefan Norblin | Agnieszka Kasprzak-Miler (Uniwersytet Warszawski)

21.01.2016 | Teresa Żarnowerówna | Ewa Gorządek (CSW Zamek Ujazdowski)

11.02.2016 | Themersonowie | prof. Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański)

10.03.2016 | Jerzy Sołtan | prof. Jacek Dominiczak (ASP Gdańsk)

14.04.2016 | Igor Mitoraj | dr Magdalena Howorus-Czajka (Uniwersytet Gdański)

09.06.2016 | Karol Broniatowski | dr Dorota Grubba-Thiede (ASP Gdańsk)

godz. 17.30 | sala kinowa Muzeum Emigracji w Gdyni, ul. Polska 1 | wstęp wolny

Mapa strony

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem