Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem
Edukacja

Szkoły ponadpodstawowe

AKTYWNE OPROWADZANIE

Oprowadzanie po wystawie stałej Muzeum Emigracji w Gdyni (90 minut). Wykwalifikowany edukator animuje grupę, angażując ją w kreatywne zadania wymagające aktywnego zwiedzania, poszukiwania i analizowania informacji, spoglądania na opowiadane historie z wielu perspektyw.

ZWIEDZANIE WYSTAWY Z KARTĄ ZADAŃ

Uczniowie otrzymują zestaw angażujących zadań, które w trakcie zwiedzania rozwiązują sami w oparciu o informacje znajdujące się na wystawie – w tekstach, multimediach, nagraniach. Po zwiedzaniu uczniowie sprawdzają i omawiają kartę razem z nauczycielem, który posiada zestaw odpowiedzi.

WARSZTATY

Wielka Emigracja wielkich artystów

Wpadajcie do muzeum! Tu okaże się, że źródło konfliktu Mickiewicza i Słowackiego, który obecny jest w internetowych memach, odnaleźć można na naszej wystawie, a przedstawicieli Wielkiej Emigracji bardzo dużo łączy z muzykami hip-hopowymi.

Podczas zajęć uczniowie dokonują ciekawych i zaskakujących porównań, porządkując jednocześnie wiedzę o XIX-wiecznych ośrodkach emigracji i jej przedstawicielach.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej oraz na wystawie stałej.

Realizacja podstawy programowej: historia sztuki (wskazywanie w dziele sztuki symbolu i alegorii, tłumaczenie ich znaczenie)historia (porównywanie programów głównych obozów Wielkiej Emigracji, rozpoznawanie ich przedstawicieli); język polski (interpretacja treści alegorycznych i symbolicznych utworu literackiego, porównywanie utworów literackich lub ich fragmentów, dostrzeganie kontynuacji i nawiązania w porównywanych utworach, określanie cech wspólnych i różnych).

Wyjazdy i ucieczki z PRL. Marzenie o wolności

Bohaterowie filmów takich jak "Jack Strong" czy "300 mil do nieba", to tylko niektóre osoby, które odważyły się na ucieczkę z Polski w czasach PRL-u. Na zajęciach zapoznamy się z historiami ryzykujących życie śmiałków, pragnących odmienić swój los, które prezentujemy na wystawie. Sprawdzimy również, jakie możliwości rozwoju mieli Wasi rówieśnicy w tamtym okresie.

Zajęcia poruszają temat przyczyn wyjazdów w tym okresie i współcześnie oraz skłaniają do zastanowienia się nad realiami życia gospodarczego i społecznego czasów PRL-u. Uczniowie omawiają postawy ówczesnych Polaków, zastanawiając się czym motywowane były nieraz odważne decyzje o wyjazdach i ucieczkach.

Wymagana podstawowa wiedza z zakresu genezy PRL-u oraz realiów życia gospodarczego i społecznego.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej oraz na wystawie stałej.

Realizacja podstawy programowej: historia (charakterystyka realiów życia codziennego w PRL lat 80.)

Wielokulturowość to nie nowość

Czy szukaliście kiedyś śladów innych kultur w waszym najbliższym otoczeniu? Spróbujmy zbudować wielokulturową mapę Polski! Poprzez inspirujące aktywności odkryjemy także, jak wiele nas łączy pomimo różnic.

Prowadzone aktywnymi metodami zajęcia służą kształtowaniu postaw otwartości na innych, przygotowaniu do funkcjonowania w środowisku wielokulturowym i stawianiu czoła takim współczesnym wyzwaniom jak nietolerancja, rasizm, wykluczenie społeczne.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej.

Realizacja podstawy programowej: wiedza o społeczeństwie: (rozpoznawanie przejawów ksenofobii i uzasadnianie potrzeby przeciwstawiania się temu zjawisku; analiza przyczyn zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnianie zróżnicowania form i treści tożsamości polskiej tych osób; przedstawianie i porównywanie różnych modeli polityki wobec imigrantów (unifikacja/ asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy; wyjaśnianie kwestii akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazywanie, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu i kierunku wpływa na te zjawiska).

Kamera, akcja!

Wyruszamy na poszukiwanie dobrych kadrów, dźwięków oraz historii w sam raz na scenariusz filmowy! Dokąd? Oczywiście do muzeum!

Uczniowie w nowatorski sposób poznają najciekawsze wątki wystawy stałej oraz osiągnięcia wybitnych, polskich emigrantów i emigrantek związanych z kinematografią: Agnieszki Holland, Alana Starskiego, Poli Negri, Warner Brothers, Janusza Kamińskiego.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej oraz na wystawie stałej.

Realizacja podstawy programowej: plastyka (z wykorzystaniem prostych narzędzi rejestrujących samodzielnie wykonywanie kilkunastosekundowych filmów, prezentacji lub cykl fotografii na zadany lub wybrany temat; opisywanie założeń, koncepcji realizacyjnej oraz sposób wykonania swojej pracy; krytyczna ocena wykonanych przez siebie i innych autorów filmów, prezentacji i fotografii).

Kronika osobista. Migracyjne historie z pierwszej ręki.

Uczyć się można na wiele sposobów: czytając książkę, oglądając film, zwiedzając wystawę w muzeum. Wierzymy, że unikalną szansą poznania historii i osobistych doświadczeń migrantów jest możliwość spotkania się. W rozmowie są emocje, których nie znajdziemy w najważniejszych nawet dokumentach. Głos, gesty i uczucia towarzyszące osobistemu spotkaniu pozwalają pokonać barierę czasu.

Spotkanie z „żywymi książkami", podczas którego uczestnicy mają okazję osobiście zetknąć się z tematami dotyczącymi emigracji i historii najnowszej. To niepowtarzalne doświadczenie nie tylko pozwala na głębsze zrozumienie złożonych problemów migracji, ale również uczy empatii i szacunku. Zajęcia uświadamiają, że w centrum każdej historii jest pojedynczy człowiek – emigrant wyruszający w podróż z bagażem emocji, marzeń i lęków.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej i trwają około półtorej godziny. Zapisy z min. dwutygodniowym wyprzedzeniem.

Elżbieta Potrykus - reemigrantka, w latach 80. aktywna działaczka "Solidarności". W 1987 r. otrzymała od władz PRL tzw. „paszport w jedną stronę" stając się uchodźczynią polityczną. Wraz z 11-letnim synem rozpoczęła nowe życie w Stanach Zjednoczonych, gdzie spędziła ponad 20 lat. W 2009 r. została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. - Ważne jest, aby młodzi ludzie mieli świadomość tego, że ich działania mogą wpływać na bieg historii – mówi Elżbieta Potrykus.

Majed Tinawi - członek Rady Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku, pracował w wielokulturowym środowisku w krajach takich jak Syria, Emiraty Arabskie, Wielka Brytania. Od rozpoczęcia kryzysu w jego ojczyźnie – Syrii - jego pasją jest promowanie praw człowieka. - Wierzę, że edukacja jest najważniejszym narzędziem w walce z uprzedzeniami i dyskryminacją – mówi Majed Tinawi. - Marzę o świecie wolnym od społecznej niesprawiedliwości.

Spotkanie prowadzone jest w języku angielskim.

Khedi Alieva - Czeczenka, uchodźczyni, Członkini Rady Imigrantów i Imigrantek. Mieszka w Gdańsku od czterech lat. Uczestniczy w tworzeniu i wdrażaniu Modelu Integracji Imigrantów w obszarach edukacji i kultury. Twórczyni Domu Międzykulturowego – innowacyjnego projektu integracji imigrantów w Gdańsku. Chce szerzyć wiedzę na temat kultury Czeczeni, islamu oraz sytuacji uchodźców w Polsce. - Spróbujmy nie dzielić społeczeństwa. Poznanie się prowadzi do porozumienia – przekonuje Khedi Alieva.


Szczegóły dotyczące zajęć oraz osób, z którymi można zorganizować spotkanie:

Joanna Gojżewska: tel. 58 6704160; j.gojzewska@muzeumemigracji.pl

Ludwika Radacka-Majek: tel. 58 6704157; l.radacka-majek@muzeumemigracji.pl

Marta Otrębska: tel. 58 6704156; m.otrebska@muzeumemigracji.pl

Anna Posłuszna: tel. 58 6704189; a.posluszna@muzeumemigracji.pl


Pakiet edukacyjny SkM. Solidarność kontra Migracje, realizowany we współpracy z Europejskim Centrum Solidarności

Migracje i Solidarność - czy zawsze idą w parze?

We współpracy z Europejskim Centrum Solidarności stworzyliśmy dla Was dwudniową ofertę edukacyjną: SkM.

W natłoku informacji i opinii dotyczycących uchodźców zbyt łatwo przychodzi nam mylenie migracji z uchodźstwem. Jeśli chcecie na podstawie poznanych faktów, wyrobić sobie własne zdanie na ten temat - zapraszamy do udziału w naszym wspólnym projekcie: Solidarność kontra Migracje. Pierwszy dzień to wizyta w Muzeum Emigracji w Gdyni, gdzie uczestnicy zapoznają się z historią polskiej migracji. Drugiego dnia zapraszamy do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku,by dowiedzieć się czym jest solidarność społeczna i zapoznać się z faktami dotyczącymi uchodźców.

Młodzież będzie miała okazję uczestniczyć zarówno w warsztatach poruszających tematykę oblicza polskich migracji, jak i w aktywnym oprowadzaniu po wystawach stałych MEG i ECS dedykowaną projektowi SkM ścieżką edukacyjną.

Pierwszy dzień | wizyta w Muzeum Emigracji w Gdyni, gdzie uczestnicy zapoznają się z historią emigracji z ziem polskich
Drugi dzień | zapraszamy do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, by dowiedzieć się, czym jest solidarność społeczna i zapoznać z faktami dotyczącymi uchodźców.

Szczegółowe informacje również na stronie www.ecs.gda.pl w zakładce EDUKACJA

KONTAKT :

MEG | Ludwika Radacka-Majek, e-mail: l.radacka-majek@muzeumemigracji.pl, tel.: 58 670 41 57
ECS | Ania Zielińska-Fedoruk, e-mail: a.zielinska@ecs.gda.pl, tel.: 58 772 40 43

dla kogo | dla uczniów od 13 roku życia
kiedy | rok szkolny 2018/2019, pon.-pt., godz. 10–16
czas trwania | 3 godziny zegarowe w każdej z instytucji (cały pakiet: 6 godzin)
koszt warsztatów | łącznie 30 zł/os., 1–4 opiekunów bezpłatnie (15 zł/os. jednorazowo w każdej z instytucji)
miejsce | Muzeum Emigracji w Gdyni, Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku
rezerwacja online | ecs.gda.pl/Formularz
regulamin (po kliknięciu uruchomi się pobieranie regulaminu w pliku PDF)

Mapa strony

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem