Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem
Edukacja

Klasy VII - VIII SP, III Gimnazjum

AKTYWNE OPROWADZANIE

Oprowadzanie po wystawie stałej Muzeum Emigracji w Gdyni (90 minut). Wykwalifikowany edukator animuje grupę, angażując ją w kreatywne zadania wymagające aktywnego zwiedzania, poszukiwania i analizowania informacji, spoglądania na opowiadane historie z wielu perspektyw.

ZWIEDZANIE WYSTAWY Z KARTĄ ZADAŃ

Uczniowie otrzymują zestaw angażujących zadań, które w trakcie zwiedzania rozwiązują sami w oparciu o informacje znajdujące się na wystawie – w tekstach, multimediach, nagraniach. Po zwiedzaniu uczniowie sprawdzają i omawiają kartę razem z nauczycielem, który posiada zestaw odpowiedzi.

WARSZTATY

Wielokulturowość to nie nowość

Czy szukaliście kiedyś śladów innych kultur w tym, co nas otacza? Spróbujmy zbudować wielokulturową mapę Polski! Poprzez inspirujące aktywności odkryjemy także jak wiele nas łączy, pomimo różnic.

Prowadzone aktywnymi metodami zajęcia służą kształtowaniu postaw otwartości na innych, przygotowaniu do pracy w środowisku wielokulturowym i stawianiu czoła współczesnym wyzwaniom takim jak nietolerancja, rasizm, wykluczenie społeczne.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej.

Realizacja podstawy programowej: wiedza o społeczeństwie (umiejętność uzasadniania, że można pogodzić różne tożsamości społeczno-kulturowe: regionalną, narodową/ etniczną, państwową/obywatelską, europejską; rozpoznawanie przejawów ksenofobii, w tym rasizmu, szowinizmu i antysemityzmu oraz tłumaczenie potrzeby przeciwstawiania się tym zjawiskom); Geografia (sprawne charakteryzowanie relacji Polski z krajami sąsiadującymi; wiedza o potrzebie kształtowania dobrych relacji Polski z jej sąsiadami).

Pop-emigracja

Komiksy, filmy, muzyka, a nawet gry, też mogą być świetnym źródłem wiedzy o historii! Sprawdźmy co "mówią" nam o emigracji wytwory popkultury.

W oparciu o przykłady z popkultury, uczniowie zapoznają się z różnymi punktami widzenia na kwestię emigracji. W trakcie zajęć uczestnicy starają się zestawić ze sobą emigrację współczesną i pokolenia, które wychowało się w czasach PRL-u - czyli często ich rodziców.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej oraz na wystawie stałej.

Realizacja podstawy programowej: j. polski (analiza tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowizualne; porównywanie utworów literackich), wiedza o kulturze (analiza filmu), muzyka (różnorodne funkcje muzyki użytkowej i artystycznej), wiedza o społeczeństwie (znajomość funkcjii rodzajów środków masowego przekazu, wiedza o znaczeniu środków masowego przekazu dla wolności słowa); historia (opisywanie systemu władzy w latach 60. i 70. w PRL; charakterystyka realiów życia społecznego i kulturalnego w PRL).

Kamera, akcja!

Wyruszamy na poszukiwanie dobrych kadrów, dźwięków oraz historii w sam raz na scenariusz filmowy! Dokąd? Oczywiście do muzeum!

Uczniowie w nowatorski sposób poznają najciekawsze wątki wystawy stałej oraz osiągnięcia wybitnych, polskich emigrantów i emigrantek związanych z kinematografią: Agnieszki Holland, Alana Starskiego, Poli Negri, Warner Brothers, Janusza Kamińskiego.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej oraz na wystawie stałej.

Realizacja podstawy programowej: j. polski (wyszukiwanie w wypowiedzi potrzebnych informacji; samodzielne docieranie do informacji – w książkach, prasie, mediach elektronicznych oraz w wypowiedziach ustnych; stosowanie zasad organizacji tekstu zgodnych z wymogami gatunku, tworząc spójną pod względem logicznym i składniowym wypowiedź na zadany temat); plastyka (podejmowanie działalności twórczej, posługując się środkami wyrazu sztuk plastycznych, innych dziedzin sztuki (fotografika, film) i elementami formy przekazów medialnych, w kompozycji na płaszczyźnie oraz w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej; realizacja projektów w zakresie sztuk wizualnych (stosowanie narzędzi i wytworów mediów środowiska cyfrowego).

Gra "Akcja: emigracja"

Gdyby przyszło wam żyć sto lat temu - czy tak jak wielu Polaków też szukalibyście szczęścia na emigracji? Zapraszamy do gry, w której sprawdzicie jak potoczyłyby się wasze losy. Kto wyruszy statkiem, a kto konno? Kto trafi do amazońskiej dżungli, a kto ułoży sobie życie wśród nowojorskich wieżowców? Kto zrobi karierę na scenie, a kto zostanie naukowcem? Wszystko zależy od waszych wyborów!

Gra porusza temat emigracji z ziem polskich w pierwszych dekadach XX wieku. Uczniowie wcielają się w rolę Polaków żyjących ok. sto lat temu, na własnej skórze doświadczając niespodziewanych sukcesów i porażek, dobrych i złych konsekwencji własnych wyborów. Punktem wspólnym każdej życiowej podróży jest Gdynia: miasto - port - okno na świat.

Gra wymaga podstawowej wiedzy z zakresu historii rozbiorów, pierwszej wojny światowej i dwudziestolecia międzywojennego.

Zajęcia odbywają się w sali multimedialnej oraz na wystawie stałej.

Realizacja podstawy programowej: historia (osiągnięcia gospodarcze II Rzeczypospolitej - budowa Gdyni oraz rola portu w Gdyni w rozwoju mobilności Polaków), wiedza o społeczeństwie (wyjaśnianie czym jest Polonia), podstawy przedsiębiorczości (podejmowanie racjonalnych decyzji, opierając się na posiadanych informacjach, i ocenianie skutki własnych działań.

Pakiet edukacyjny SkM. Solidarność kontra Migracje, realizowany we współpracy z Europejskim Centrum Solidarności

Migracje i Solidarność - czy zawsze idą w parze?

We współpracy z Europejskim Centrum Solidarności stworzyliśmy dla Was dwudniową ofertę edukacyjną: SkM.

W natłoku informacji i opinii dotyczycących uchodźców zbyt łatwo przychodzi nam mylenie migracji z uchodźstwem. Jeśli chcecie na podstawie poznanych faktów, wyrobić sobie własne zdanie na ten temat - zapraszamy do udziału w naszym wspólnym projekcie: Solidarność kontra Migracje. Pierwszy dzień to wizyta w Muzeum Emigracji w Gdyni, gdzie uczestnicy zapoznają się z historią polskiej migracji. Drugiego dnia zapraszamy do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku,by dowiedzieć się czym jest solidarność społeczna i zapoznać się z faktami dotyczącymi uchodźców.

Młodzież będzie miała okazję uczestniczyć zarówno w warsztatach poruszających tematykę oblicza polskich migracji, jak i w aktywnym oprowadzaniu po wystawach stałych MEG i ECS dedykowaną projektowi SkM ścieżką edukacyjną.

Pierwszy dzień | wizyta w Muzeum Emigracji w Gdyni, gdzie uczestnicy zapoznają się z historią emigracji z ziem polskich
Drugi dzień | zapraszamy do Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, by dowiedzieć się, czym jest solidarność społeczna i zapoznać z faktami dotyczącymi uchodźców.

Szczegółowe informacje również na stronie www.ecs.gda.pl w zakładce EDUKACJA

KONTAKT :

MEG | Ludwika Radacka-Majek, e-mail: l.radacka-majek@muzeumemigracji.pl, tel.: 58 670 41 57
ECS | Ania Zielińska-Fedoruk, e-mail: a.zielinska@ecs.gda.pl, tel.: 58 772 40 43

dla kogo | dla uczniów od 13 roku życia
kiedy | rok szkolny 2018/2019, pon.-pt., godz. 10–16
czas trwania | 3 godziny zegarowe w każdej z instytucji (cały pakiet: 6 godzin)
koszt warsztatów | łącznie 30 zł/os., 1–4 opiekunów bezpłatnie (15 zł/os. jednorazowo w każdej z instytucji)
miejsce | Muzeum Emigracji w Gdyni, Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku
rezerwacja online | ecs.gda.pl/Formularz
regulamin (po kliknięciu uruchomi się pobieranie regulaminu w pliku PDF)

Mapa strony

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych.

Rozumiem